miercuri, 16 noiembrie 2011

Primul sarut, sa ne amintim!


Draga mea fulg de nea,

Iaca se asternu si linistea lui 15 Noiembrie...

Ce m-a impresionat cel mai tare, acum, la a doua trezire din noapte (01.00), a fost ca ai adormit dupa ce ai papat, ai deschis brusc ochii, te-ai uitat la tati si ai zis: "ta-ta!". Ai zambit, te-ai intors catre mine, ai bagat nasul in parul meu, m-ai luat de mana si ti-ai continuat visele... Mi se pare mirific, fara exagerare!

Varu' Vali - primul prieten



Deci... Cand lumea normala doarme, mama ta croseteaza litere ascunse in noianul de trairi din trecut... Imi amintesc, asadar, cum parintii mei mi-au serbat fiecare aniversare. 
De la 1 Anisor si paaaana la Majorat.
Nu imi prea mai amintesc aceste petreceri in amanunt, insa toate aveau niste ritualuri clare:
- tort si lumanare in tort
- rudele si copiii lor, prezenti negresit
- prietenii de familie si copiii acestora, deasemenea
- coltul de pitici din vecini, nelipsit (doar fete, pardon!)
- pozele alb-negru facute de tata
- eu mereu cu toti dintii la pozar sau cu limba scoasa
- masa intinsa in sufragerie: doar e Sarbatoare!
- vecina de jos suparata de galagie si deranj
- muzica populara la magnetofon, dar si Corina Chiriac, Angela Similea & Co - neaparat
- asadar, magnetofon si benzi!
- friptura si stradaniile mamei pentru ca totul sa arate impecabil
- bucuria si importanta ce o resimteam mereu, de Ziua mea

Tata-Mosu' si Mam'Moasa
Pe matusa si moasa mea (Mam'Moasa-Violeta Racoviceanu) mea o regasim si astazi, cu placere si mult drag, la Craiova'mi natala, de fiecare data cand ne ducem... Spre disperarea prietenilor pe care nu i-am mai vazut de un car de ani! Dar cum poti lasa o asemenea legatura sufleteasca (familia ce a mai ramas), deoparte?... 
Ce imi aduc aminte acum si mereu este cum Tata-Mosu' incerca sa ma cointereseze spunandu-mi: "Ce are mosu in ochi, ia vezi? O miserie? Scoate-o!". Avea bani, saracul, ce sa aiba?.. Si eu care devoram de mica sa numar si gestionez bani, fir'ar! 
Apoi matusa mea este cea mai calda si odihnitoare prezenta din familie. Cel putin eu asa simt acum. Sper sa nu lezez sentimente. Desigur ca orizonturile vizitelor noastre sunt destul de inguste, insa mereu mi-am dorit sa stiu cat mai multe si sa vad cat mai multe din familia extinsa... Dar timpul, timpul, timpul!... Vorba tatalui meu: "fiecare cu viata lui, in ziua de astazi, nimic nu mai este asa cum a fost...". La "ei" (parintii si generatia lor) au venit greutatile si batranetea, la noi responsabilitatile si micile griji. Ori adevaratele griji. Nu as putea spune cum este mai corect.
Pe langa o matusa simpatica si un matus shmecher, am mai avut si doi bunici de treaba: Mamaie si Tataie. Eufemia si Alexandru Trana. Parintii bunicului David s-au grabit sa fuga de pe aici, relativ tineri. Am sa-ti spun povestea altadata... Acum ne bucuram de amintirea strabunicilor din partea bunicii Victoria.
Varu' Vali si Mamaie
Nu imi mai amintesc foarte multe despre Mamaie, pentru ca eram abia clasa I. Insa stiu ca Tataie ma ducea mereu la cresa, apoi gradi, apoi in clasa I, la scoala. El ma scotea in fata Garii, cu carutul alb, de lemn si tare mandru a fost si el de mult-dorita lui nepoata... Elegant si inalt, ar fi tabloul nu foarte bogat de amintiri cu el. De fapt cu ei, amandoi. Dumnezeu sa ii odihneasca in pace! 

primul sarut
Nuntasi
Ramura tanara a familiei vine in forta... Tot de la bunica Victoria mostenim una bucata verisor: Valentin Trana (fiul Unchiul boxeur, stii tu, de ieri, dl. Bute. Pacat ca nu am o poza, acum, si cu el...). Lipsa revederii cu familia extinsa doare uneori. Indepartarea de orgini nu are o explicatie. Caile diferite in viata nu sunt o argumentatie solida. Mai degraba lipsa de initiativa, dorinta evidenta si, poate, lipsa unui timp comun in care sa depanam amintiri cum ar fi: primul incest (vezi si tu fotografia!) ori domnisorimea de onoare despre care mama avea o poveste foarte, foarte simpatica!... Se zice ca pe piedestalul din imagine nu aveam amandoi loc. Ne puneau pentru poza, pac, cadeam in trei secunde... Reluam operatiunea, pac, mai fugea un piciorus... Si tot asa, ba unu', ba altu', niciodata AMANDOI, in acelasi timp, pe piedestalul dintr-o moderna sala de pozat, ajungem noi sa ne stresam parintii. Noroc ca rochia mea pink si fetele noastre de ingerasi stergeau nervii parintilor nostri... Cam asa faci si tu acum, asa e (legat de nervi:))!


Si uite asa cu rudele... Vera si Mihai sunt verii mei care la anuntarea logodnei au plans din plin, cu matusa mea cu tot. Ei mereu imi spun cat de iubita si indragita am fost si am ramas in neam. Nu se stie de unde atata farmec personal si vraja ascunsa zace in zambetul meu nevinovat...
Cert este ca am ramas "fata lor", fapt pentru care tu ai devenit, implicit, nepoata ori stranepoata preferata... Furi inimi, da!


Povestea zilei: Dar, de la sentimentalisme, sa trecem la pasi!
Ai fix o luna de cand ceea ce se cheama "primii pasi" ne-au lasat muti de fericire. Ca orice gest in premiera pe schema vietii, nu mai incape discutie.
Mami, azi mai suflu nasul la aspirator?
Periodic, la recomandarea dr.-ului ortoped, ne infiintam toti trei, la unison, nedespartiti, la vizita medicala de control de rutina, pe profil ortopedic. Talpile sunt bine, curbura nu s-a format. Pana la 3 ani nu ne facem griji pentru nimic! Mersul cu talpitele "in afara" iti ofera stabilitate. 
Mami, azi mai dorm cu comprese?
Pantofiorii trebuie sa fie cat mai simpli, fara talonet (desi daca au inserata o curbura normala, naturala, nu este nicio problema!), talpa cat mai flexibila, gleznele nu trebuiesc tinute in frau. Evident ca fix invers fata de cum am fost crescuti noi, cei mai mari... Important este ca am fost la dr. de picioare de cand aveai o luna si putin. Avem incredere in calitatea omului si medicului pe care il vizitam. Am aflat lucruri interesante si din aceste vizite constante. Deci nu ne plictisim!
Despre controlul de rutina ortopedic, la nou-nascuti: in afara de cele enumerate mai sus, ar mai fi de adaugat ca in tarile civilizate fiecare bebelus este vazut de catre un dr. de specialitate si toti fac ecografie de sold. Nu este (se zice) o metoda invaziva si este utila pentru a identifica eventuale nereguli in formarea picioarelor, a oaselor bazinului, a gambelor, talpilor etc. Identificarea timpurie reduce riscurile unui mers eronat ori a altor complicatii viitoare. Asadar, sa-ti duci si tu copilul, cand 'oi avea! :) Am mai aflat de la dr. ca aceasta scrupulozitate pt bebe-mic este necesara atat la fetite, cat si la baieti. Contrar a ceea ce se stie, si anume: numai fetele pot avea probleme de sold! Error! Pentru ca tu ai stat la mami in burtica doua zile peste termenul de livrare, doamna neonatolog de la spitalul nasterii a decis sa te vada un ortoped. Erai "suspecta" de TalValg. La ora asta am si uitat ce inseama, dar s-a remediat prin masaj, de la sine.

Ce n-am facut noi, la recomandarea unei asistente din maternitate: sa intrebam pediatrul daca limba ta trebuie taiata ca sa nu vorbesti peltic! :) Asta e buna, nu? Ce o mai fi si asta?!... Ei, uita-te sub limba cand o sa ajungi la oglinda si o sa vezi! Si atunci o sa vedem si noi cat de pelitica sau nu, ne esti!
HRANA !!! Sa trecem la lucruri serioase, adica sanatoase:
  • Mic dejun: orez brun (fiert cu scortisoara) + mar ras + 3 curmale (hidratate), imbunatatit cu o pasta de catina cu miere, seminte de susan, in, floarea soarelui (rasnite), alaturi de picaturile de macse si muguri de brad. iar eu: smoothie cu: 2 mere, 1 para, miere, caju, nuca de ocos, curmale (hiratate), apa si ceva...verdeata!. Pentru ca am lasat bautura destul de grosa, am adaugat si orezul ramas de la tine. Asa, sa tina e foame! ;)
  • Pranz: SOOOMN! si banana in drumul catre casa, de la doctor. Plus ptin COVRIG (ups!)

  • Gustare (a devenit pranz): mancarica de linte de aseara (blenduita) in care am pus: orez brun, ulei, presat la rece, lamaie, verdeata
  • Cina pentru bebe: iaurt+orez+curmale (nu prea ai dorit!), am mai incercat orez cu macese (curioasa si atat). Nani regulamentar (09.15!)

  • Cina de ieri, pt cei mari: supita de linte (verde si rosie): am fiert radacina de patrunjel, de pastarnac, morcov, ceapa intreaga, telina verde, odata cu lintea (nehidraata). Spre final, condimente: busuioc, cimbru, curry, piper alb. Pentru tine am pastrat nesarat si nepiperat.

  • Cina de azi, pt cei mari: supa-crema de CONOPIDA (BUNAAA!) - pranzul tau de maine (am pastrat doar legumele fierte ca sa jonglez maine cu ele). Am pus la fiert: apa, o ceapa intreaga, morcov, radacina patrunjel, pastarnac (deci baza si de la mancarea de linte pt ca mi se pare sanatoasa TUN!), 3 cartofi medii (taiati f marunti sa fioarba repede!!!); spre final am pus: conopida (oparita si congelata), condimente (cimbru, salvie, busuioc, leusteam ulei masline presat la rece, sare si am uitat usturoiul). Am pus la blender, brrr, brrr, maxim 1'. Separat, am incns putin ulei (stiu, nu este bine!) si am aruncat o mna generoasa de... deminte de dovleac prajite cu putina sare si boia (dupa reteta Amei, de pe FaceBook). Ornata cu leustean verde. Alaturi ridichii si ceapa verde. Un... FESTIN, pe DEPLIN!
  • Un praz de week-end: legume la steamer (cartofi, morcovi, dovlecei, sfela rosie) cu salata de sflecal rosie+hrean (pt cei mari)
  • O gustare de vineri: mere+gutui la steamer (am "scobit merele, am feliat gutuile si le-am "umplut" cu putina scortisoara, nuca, mure)

 















Noapte buna, Cocolina mea!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu